MŁODZI GÓRĄ
"Młodzi górą" to projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty.
Działanie 9.1.2 Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych
W ramach Projektu oferujemy:
– Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne
– Ścieżki zajęć edukacyjnych, w tym zajęcia warsztatowe i wycieczki
– Doradztwo edukacyjno-zawodowe, w tym indywidualne sesje z doradcą i warsztaty z zakresu autoprezentacji, negocjacji i komunikacji społecznej.
– Staże zawodowe PŁATNE!!!
– Wsparcie pedagogiczno-psychologiczne.
Koordynator projektu
Marcin Sękowski
Informacja o projekcie na stronie powiatu...
Edukacja ekologiczna w Sortowni Odpadów w Sulnówku
24 czerwca 2015 r. nasi gimnazjaliści wraz z p. Danutą Zaborowską w ramach projektu "Młodzi górą!" pojechali do Międzygminnego Kompleksu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych (MKUOK) w Sulnówku, który jest jedną z trzech Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych zlokalizowanych w regionie województwa kujawsko-pomorskiego. Na terenie sąsiadującym ze składowiskiem odpadów w Sulnówku powstał zakład składający się z zautomatyzowanej sortowni, kompostowni, magazynu odpadów niebezpiecznych, budynku administracyjnego, wiat garażowych i boksów na surowce wtórne. Z części odpadów powstaje paliwo alternatywne (tzw. pre-RDF) oraz kompost. Wydajność zakładu wynosi 30 tys. ton rocznie.
Młodzież miała okazję uporządkować swoją wiedzę, którą zdobyła w szkolnych ławkach na temat segregacji śmieci. Uczniowie zobaczyli, gdzie trafiają nasze śmieci i co się z nimi dzieje. Przekonali się jak dużo ich wytwarzamy. Niestety stwierdziliśmy, że nie we wszystkich domach prowadzona jest pełna segregacja odpadów, a to w znaczny sposób utrudnia pracę całego systemu sortowani. Pracownicy zakładu zapoznali uczniów z jego funkcjonowaniem, pokazali i omówili cały proces segregacji odpadów od momentu przywiezienia ich do zakładu aż do wytworzenia finalnych produktów w postaci sprasowanych paczek z poszczególnymi rodzajami odpadów. Największym zainteresowaniem uczestników wycieczki cieszył się taśmociąg, z którego pracownicy zabierali poszczególne rodzaje odpadów i umieszczali je w specjalnych koszach. Trudnym elementem tej pracy był unoszący się niemiły zapach, charakterystyczny jednak dla tego rodzaju miejsca. W sali konferencyjnej obejrzeliśmy film ukazujący cały kompleks Instalacji do Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Sulnówku. Mogliśmy również zobaczyć niezwykłe ,,eksponaty’’ znalezione w śmieciach, między innymi telefony, urządzenia RTV, maszyny do pisania, archiwalne numery czasopism wydawanych wiele lat temu. Spędziliśmy ten czas w przyjemnej atmosferze, mimo, że towarzyszyły nam nieprzyjemne zapachy. Dowiedzieliśmy się jak poprawnie segregować śmieci, a na zakończenie wycieczki otrzymaliśmy od firmy pamiątkowe zdjęcie naszej grupy wykonane podczas zwiedzania.
Udział w wycieczkach w ramach projektu ,,Młodzi górą!’’ był interesującym wydarzeniem dla uczniów, którego celem było pogłębienie wiedzy z wielu dziedzin nie tylko przez teorię, ale przede wszystkim poprzez doświadczenie i kontakt ze śladami przeszłości oraz poznanie walorów przyrodniczych regionu. Rozbudziły w nich chęć odkrywania tajemnic, zdobywania wiedzy i poznawania najbliższego regionu i świata.
Wycieczki spotkały się z dużym entuzjazmem i wzbudziły mnóstwo pozytywnych emocji wśród jej uczestników.
D. Zaborowska
„Młodzi górą!” z wizytą w Nadleśnictwie Dąbrowa
27 maja 2015 r. w ramach projektu „Młodzi górą!” uczniowie gimnazjum wraz z opiekunami wzięli udział w wycieczce do Nadleśnictwa Dąbrowa. W siedzibie Nadleśnictwa powitała nas p. Asia, która poprowadziła zajęcia edukacyjne. Uczestnicy wyjazdu udali się na ścieżkę edukacyjną na której znajduje się 8 tablic informacyjnych. Podczas spaceru po lesie przewodniczka zapoznała uczniów z tablicami informacyjnymi o tematyce: funkcje lasu, budowa piętrowa lasu, mieszkańcy lasu. Opowiadania prowadzącej wzbogacone były ciekawostkami z życia zwierząt i roślinności w lesie. W trakcie rozmowy z p. Asią uczniowie zadawali wiele pytań, wykazując aktywną postawę badawczą. Następnie udaliśmy się do sali edukacyjnej, gdzie młodzież obejrzała film edukacyjny o ekosystemie leśnym i ekspozycję różnych zwierząt. Na koniec wycieczki odbyło się ognisko ze smażonymi kiełbaskami. Po posiłku dzieci bawiły się na placu zabaw. Przed wyjazdem do domu otrzymaliśmy od p. Asi upominki w postaci folderu informacyjnego Nadleśnictwa Dąbrowa i długopis z logo Nadleśnictwa.
Ponownie wybraliśmy do Nadleśnictwa Dąbrowa dn. 08.06.2015 r., ale tym razem do Leśnictwa w Grabowcu. Było to spotkanie z leśniczym, który oprowadzał nas po lesie ścieżką edukacyjną w Rezerwacie Grabowiec. Pan leśniczy zapoznał nas z roślinnością i zwierzyną występującą w lesie, jak również z budową lasu i znaczeniem dla ludzi i zwierząt. Opowiadał o niebezpieczeństwach jakie zagrażają środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka. Mogliśmy zobaczyć również paśnik dla zwierząt, budki lęgowe, lizawkę dla zwierząt kopytnych. Zapoznał również dzieci z codzienną pracą leśnika i innymi zawodami związanymi z lasem. Następnie udaliśmy się na taras widokowy, z którego podziwialiśmy malowniczy las iluminujący słońcem. Dużą atrakcją dla dzieci był zjazd na linie.
Wycieczki do lasu były dobrą okazją do wzbogacenia wiedzy przyrodniczej uczniów o lesie, kształtowania postaw proekologicznych oraz rozbudzenia zainteresowań otaczającą przyrodą.
Zdjęcia z wycieczki...
D. Zaborowska
Wycieczka do Gospodarstwa Agroturystycznego w Gostkowie
20 maja 2015 r. uczniowie gimnazjum w ramach projektu ,,Młodzi górą!’’ wraz z wychowawcami wybrali się na wycieczkę rekreacyjno- edukacyjną do gospodarstwa agroturystycznego w Gostkowie. Powitali nas pp. Katarzyna i Krzysztof Dzikowscy– właściciele gospodarstwa.
W gospodarstwie czekały na nas same atrakcje. Pod nadzorem gospodarzy mogliśmy karmić zwierzęta: konie, osła, kozy i dzikie świnie. Chłopcy z zapałem nosili świeżą trawę do boksów z końmi. Pan Krzysztof przedstawił zasady bezpiecznego obchodzenia się z końmi. Oglądaliśmy żyjące w zagrodzie pawie i bażanty. Samiec pawia zaprezentował się nam w pełnej krasie, z połyskliwym, niebieskozielonym ogonem, upstrzonym wzorzyście ,,pawimi okami’’, którym przyciągał samiczkę. Następnie właściciele gospodarstwa przygotowali dla nas ognisko przy którym mogliśmy upiec kiełbaski oraz zaprosili wszystkie dzieci do wspólnej zabawy na świeżym powietrzu. Na placu zabaw uczniowie mogli skorzystać z gokartów, karuzeli, kręciołka, drabinki pijanego. Uczestnicy wycieczki wzięli również udział w krótkiej lekcji ,,Czym się poruszano jak nie było samochodów’’. Pani Katarzyna omówiła nazwy i zastosowanie powozów konnych: bryczki, karety, wozu, sani. Najbardziej podobała się nam przejażdżka wozem konnym po okolicy. Mogliśmy zobaczyć jak gospodarz zaprzęga konie do wozu. Zasiedliśmy w wozie i pojechaliśmy polnymi drogami. Podróż była niesamowita. Mieliśmy wrażenie, że czas się cofnął i jesteśmy bohaterami powieści ,,Chłopi’’. Mieliśmy możliwość degustacji produktów pochodzących z gospodarstwa, czyli wiejskiego chleba z masłem i mleka. Na zakończenie pobytu p. Krzysztof pokazał nam jak wyrabia się chleb i przygotowuje piec chlebowy. Świeżo wypieczony chleb, jeszcze ciepły otrzymaliśmy do domu. Za wspaniały program pobytu i gościnę podziękowaliśmy i wyruszyliśmy w drogę powrotną. Wycieczka wywarła na uczniach pozytywne wrażenie i wiele ich nauczyła.
Zdjęcia z wycieczki...
D. Zaborowska
Wycieczka do Wiejskiego Gospodarstwa Edukacyjnego "Zagroda BabaLuda"
w Parowie Falęckiej
Dnia 27 kwietnia 2015 r. uczniowie gimnazjum wraz z p. Moniką Szymańską i p. Danutą Zaborowską wybrali się na wycieczkę do Wiejskiego Gospodarstwa Edukacyjnego "Zagroda BabaLuda" w ramach projektu "Młodzi górą!". Powitali nas p. Eliza i p. Maciej – właściciele całego obejścia. Na początku gimnazjaliści poznali mieszkańców wiejskiego podwórka: kaczki, kury czubatki, króliki, owce, kozy barwne uszlachetnione i alpaki. Każde zwierzę miało tu swoje imię. W zagrodzie z kaczkami obserwowaliśmy gąsiora Gucia i stadko kaczek. Wiele radości dostarczyło nam karmienie Gucia zrywanym przez nas mleczem wokół zagrody.
Następnie odwiedziliśmy zagrodę owiec, kóz i alpak. Zwierzęta przyzwyczajone do kontaktu z dziećmi podchodziły do nas i dawały się głaskać. Uczniowie sami zbierali na pobliskiej łące trawę i mlecz i podawali je zwierzętom, które jadły im z ręki. Można było wziąć na ręce małe owieczki i kózki.
Właściciele gospodarstwa poczęstowali nas wiejskim chlebem na zakwasie, posmarowanym masłem i konfiturami . który smakował wszystkim wybornie. Na podwórku ustawiona była duża drewniana figura Baby Ludy, która podobno spełnia wyszeptane życzenia tego, kto się do niej przytuli.
Po zakończeniu poczęstunku udaliśmy się na warsztaty do stodoły. Zobaczyliśmy tam dawne narzędzia i sprzęty wykorzystywane podczas wiejskich prac: sierp, kosę, cep. Pani Eliza zapoznała nas z podstawowymi rodzajami zbóż, gdzie zaczęto uprawiać zboże i wytwarzać chleb, co to jest zakwas, jak tradycyjnie wypieka się chleb. Pokazała nam sprzęty do jego produkcji oraz jak wyglądało rozczynianie ciasta chlebowego w dzieży. Mogliśmy także spróbować swoich umiejętności i sił w młóceniu cepem, co nam całkiem dobrze wychodziło. W drugiej części zajęć poznaliśmy proces powstania masła oraz sprzęt wykorzystywany niegdyś do produkcji masła. Samodzielnie ubijaliśmy masło w maselnicach, którego później mogliśmy spróbować. Na koniec warsztatów każdy z uczestników uformował bułkę z ciasta drożdżowego, która została później wypieczona.
Pan Maciej zaprosił gimnazjalistów z powrotem do zagrody kóz, gdzie karmiliśmy małe kozy, które łapczywie piły mleko z butelki. Niesamowitą również atrakcją było dojenie kozy. Przy okazji zapoznaliśmy się z właściwościami prozdrowotnymi mleka, w tym koziego.
Na koniec pobytu był czas na zabawę i odpoczynek. Graliśmy w piłkę na łące oraz spożywaliśmy kiełbaski upieczone nad ogniskiem.
Atmosfera podczas wycieczki była bardzo miła, a uczniowie czuli się swobodnie, ale i też potrafili się właściwie zachować. Szkoda było wracać do szkoły, gdy nadszedł czas powrotu.
Zdjęcia z wycieczki...
D. Zaborowska
Spektakl profilaktyczny, pt. "Internetowy porywacz"
w CK TEATR
15 kwietnia 2015 r. uczniowie klas gimnazjalnych w ramach projektu ,,Młodzi górą!’’ udali się do Centrum Kultury Teatr w Grudziądzu na spektakl profilaktyczny, pt. ,,Internetowy porywacz’’, którego tematyka dotyczyła aktualnych zagrożeń płynących z internetu. Problem uzależnienia od internetu może prowadzić w konsekwencji do lekceważenia swojej rodziny i szkoły.
Młodzież wchodząc w wirtualny świat traci kontakt z rzeczywistością i nie zastanawia się, kto może być ich internetowym rozmówcą. Hubert – bohater spektaklu wikła się w bardzo niebezpieczną sytuację, ponieważ zostaje uprowadzony przez porywacza. Przedstawiona historia na szczęście kończy się szczęśliwie dla bohatera tego spektaklu, który cały i zdrowy wraca do domu. Ale nie zawsze takie historie w realnym świecie kończą się dobrze.
Przesłaniem tego właśnie przedstawienia jest ostrzeżenie każdego przeciętnego użytkownika sieci przed zagrożeniami, jakie na nich czyhają w wirtualnym świecie.
D. Zaborowska
Wycieczka do Opery Nova w Bydgoszczy
04 lutego 2015 roku zorganizowany został wyjazd w ramach projektu ,,Młodzi górą!’’ do Opery Nova w Bydgoszczy na jedną z wielkich operetek Imre Kalmana ,,Hrabina Marica’’ w reżyserii Laco Adamika. Wyjechaliśmy z Warlubia nieco wcześniej, mogliśmy zatem przed przedstawieniem zwiedzić Stare Miasto oraz pospacerować ul. Gdańską w Bydgoszczy. Półgodziny przed dziewiętnastą byliśmy już w gmachu opery bydgoskiej, w którym podziwialiśmy nowoczesne rozwiązania technologiczne: oświetlenie, zapadnie… .
Punktualnie o godz. 19:00 rozpoczęło się widowisko. ,,Hrabina Marica’’ to pełna zabawnych perypetii komedia zachwycająca cygańską kapelą i wspaniałą muzyką. Balet Opery Nova tańczył ogniste czardasze, kankana, walce. Soliści nie tylko śpiewali, ale również tańczyli z wdziękiem walca i fokstrota. Partię tytułową odśpiewała tego wieczoru Małgorzata Długosz, partnerował jej Witold Wrona w roli Tassila. Widownia żywo reagowała na komiczne popisy Populescu, Kolomana Żupana i Peniżka. Ogromnym zaskoczeniem był wjazd na scenę tytułowej hrabiny do swej posiadłości powozem zaprzężonym w żywe konie, a w 3. akcie do pałacu przybywa ciotunia- księżna czerwonym zabytkowym kabrioletem DKW. Ponadto na dużą uwagę zasługiwała piękna scenografia i kostiumy. Wytworne suknie, kapelusze, parasolki, mundury, cygańskie spódnice, węgierskie stroje ludowe tego wieczoru mieniły się tęczowo na scenie na tle naturalnej wielkości fasady pałacowej. To wszystko wprawiło nas w pogodny nastrój. Spektakl trwał blisko 3 godziny, ale czas minął niepostrzeżenie szybko. Po zakończeniu operetki prędziutko przeszliśmy do autokaru. Wyjazd był bardzo udany i wszyscy wracaliśmy zadowoleni. A jeszcze niedawno wychowankowie uważali, że operetka nie jest dla nastolatków. Po powrocie do internatu stwierdzili, że bardzo mylili się.
Zdjęcia z wycieczki...
D. Zaborowska
"Opowieść wigilijna" w Baju Pomorskim
Dnia 10 grudnia 2014 r. uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami p.Moniką Szymańską i p. Danutą Zaborowską w ramach projektu ,,Młodzi górą!’’ pojechali do teatru Baj Pomorski w Toruniu. Celem wyjazdu było obejrzenie spektaklu, pt. "Opowieść wigilijna" na podstawie powieści Karola Dickensa pod tym samym tytułem. Wycieczka rozpoczęła się od edukacyjnej pogadanki na temat właściwego zachowania w teatrze. "Opowieść wigilijna" to wzruszająca historia skąpca nielubiącego ludzi, który po wizycie ,,niespodziewanego gościa’’ staje się człowiekiem hojnym i dobrym dla innych.
Na uwagę zasługiwała piękna scenografia i niezwykłe kreacje aktorów, dzięki którym mogliśmy przenieść się do XIX – wiecznego Londynu, który szykował się wówczas do nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia.
Przedstawienie było piękne. Najbardziej młodzieży podobała się gra świateł, nagle zmieniające się sceny i dekoracje. Wyjazd do teatru wzbudził wiele pozytywnych emocji, o czym świadczyły uśmiechy i komentarze po zakończonym przedstawieniu.
D. Zaborowska
Toruń – miasto Mikołaja Kopernika
Dnia 26 listopada 2014 r. w ramach projektu "Młodzi górą!" pojechaliśmy na wycieczkę do Torunia ,,Szlakiem Kopernika’’. Myślą przewodnią wyprawy było zwiedzenie miejsc bliskich Mikołajowi Kopernikowi, który ,,wstrzymał słońce, ruszył ziemię’’. Po przyjeździe na miejsce czekał już na nas miły pan przewodnik. Przewodnik zabrał nas na zwiedzanie Starego Miasta i o wszystkim opowiadał bardzo ciekawie. Średniowieczny układ urbanistyczny toruńskiego Starego i Nowego Miasta zachował się do naszych czasów w stanie niemal niezmienionym.
Spacerując po staromiejskich uliczkach mogliśmy podziwiać zabytkowe kamienice i kościoły, m.in. Dwór Artusa, kamienicę pod Gwiazdą, Dom Eskenów, Dom Mikołaja Kopernika, Katedrę Św. Janów itd. Następnie gotycki budynek z przełomu XIII/XIV zaprosił nas do wejścia na swoją wieżę. Warto było pokonać setki schodów, by zobaczyć wspaniałą panoramę miasta. Zobaczyliśmy także Pomnik Kopernika na tle którego zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie, wyrzeźbionego osiołka, na którego dawniej siadano za karę. Bardzo podobała się nam fontanna z chłopcem grającym na skrzypcach i z żabkami.
Pan przewodnik opowiedział nam o nich interesującą legendę. Potem poszliśmy zobaczyć ruiny zamku krzyżackiego – był to najwcześniejszy zamek krzyżacki na ziemi chełmińskiej. Dalej udaliśmy się do Krzywej Wieży. Wszyscy próbowali ustać koło niej, tak by móc się oprzeć, jednak nikomu się to nie udało.
Następnym punktem naszej wycieczki była wizyta w Żywym Muzeum Piernika. Poznaliśmy przyprawy oraz produkty wykorzystywane w procesie wypieku toruńskiego piernika (czy wiecie, że jego nazwa pochodzi od jednego z głównych składników jakim jest właśnie pieprz). Wzięliśmy udział w warsztatach, gdzie każdy mógł zagnieść i upiec ten charakterystyczny dla Torunia smakołyk. Własnoręcznie wykonane pierniki mogliśmy zabrać do domu. W tym miejscu pan przewodnik rozstał się z nami. Podziękowaliśmy mu za tak miłe przyjęcie i za przekazane nam wiadomości.
Ostatnim punktem programu wycieczki był seans w Planetarium. Toruńskie Planetarium zaprezentowało seans astronomiczny, który w przystępny sposób ukazał, jak zmienia się wygląd nieba i układ gwiazdozbiorów w zależności od zmieniających się pór roku, a także jaką rolę pełni Gwiazda Polarna oraz skąd biorą się fazy Księżyca.
W czasie wycieczki dowiedzieliśmy się wiele o Toruniu oraz o wielkim astronomie Mikołaju Koperniku, który kiedyś przechadzał się ulicami tego historycznego miasta.
Zdjęcia z wycieczki...
D. Zaborowska
Wycieczka do Cytadeli w Grudziądzu
Na kolejną wycieczkę historyczną w ramach projektu ,,Młodzi górą!’’ uczniowie Gimnazjum pod opieką p. Moniki Szymańskiej i p. Danuty Zaborowskiej udali się dn.05 listopada 2014 r. do grudziądzkiej Cytadeli.
Wycieczka rozpoczęła się od opowiedzenia historii powstania i znaczenia Cytadeli przez panią przewodnik, która była z nami przez całą wycieczkę. Dowiedzieliśmy się że potężna twierdza położona jest na skarpie wiślanej i góruje nad miastem i jest nadal obiektem użytkowanym przez wojsko.
Rozkaz budowy twierdzy wydał tuż po I rozbiorze Polski w 1772 r. król Prus Fryderyk II przeczuwając zbliżającą się wojnę z Rosją. Została zbudowana przez władze pruskie w latach 1776- 1789. Ogromny obiekt wykorzystany był w działaniach bojowych tylko jeden raz w roku 1807 w czasie wojen napoleońskich. Grudziądz był jedyną twierdzą pruską, która zdołała oprzeć się wojskom napoleońskim.
W 1920 r. twierdzę przejęła armia polska tworząc tu Centrum Wyszkolenia Kawalerii i osadzając 18 Pułk Ułanów Pomorskich. Po rozbiciu pułku w roku 1939 pod Krojantami obiekt utracił swoje znaczenie militarne i obecnie służy jako magazyny wojskowe. Następnie pani przewodnik zabrała całą grupę na zwiedzanie Cytadeli.
Uczniowie mogli obejrzeć Wielki Magazyn, rawelin 1 i suchą fosę, a także przejść podziemnym chodnikiem komunikacyjnym pod bastionem III, co wywołało w nich wiele emocji. Dodatkową atrakcją była możliwość zobaczenia zahibernowanych w podziemnych chodnikach nietoperzy.
Dziś Cytadela grudziądzka jest jednym z najbardziej okazałych obiektów XVIII- wiecznej sztuki militarnej w Europie. Mimo burzliwych dziejów Grudziądza obiekt zachował swe założenia architektoniczne i wiele detali świadczących o poziomie techniki obronnej w końcu XVIII w.
Ogrom obiektu militarnego i ciekawe opowieści pani przewodnik wywarły na uczestnikach wycieczki niezapomniane wrażenia, a przede wszystkim była to dla nich ważna lekcja historii.
Zdjęcia z wycieczki...
D. Zaborowska
"Szlakiem zamków krzyżackich"
W ramach projektu ,,Młodzi górą!’’ uczniowie Gimnazjum razem z opiekunami p. Piotrem Lisiakiem i p. Danutą Zaborowską dn. 24 września 2014 r. ponownie odbyli podróż w głąb historii naszego regionu, tym razem ,,Szlakiem zamków krzyżackich’’.
Z epoki wczesnego średniowiecza w Biskupinie przenieśliśmy się w schyłkowe średniowiecze, w którym całe Pomorze Nadwiślańskie na 150 lat pozostawało pod panowaniem Zakonu Krzyżackiego. Zwiedziliśmy perełki gotyckiej architektury jakimi są miasta: Chełmno, Golub- Dobrzyń i Brodnica.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Chełmna, które niewątpliwie należy do najpiękniejszych miast w Polsce. Wznosi się na dziewięciu wzgórzach, królując swym majestatem nad okolicą i zachęcając podróżnych do wstąpienia. Chełmno to miasto kościołów i klasztorów. W 1228 r.
Zakon Krzyżacki przeznaczył go na stolicę tworzącego się państwa krzyżackiego. Zakon przystąpił do budowy zamku, w którym do połowy XIII w. mieściła się siedziba I Komturii. Miasto otrzymało dokument lokacyjny tzw. prawo chełmińskie. Mocą przywileju chełmińskiego lokowanych było od średniowiecza do końca XVIII w. aż 225 miast.
Następnym etapem naszej podróży był Golub- Dobrzyń. Miasto powstało w 1951 r. na skutek połączenia dwóch miast Golubia i Dobrzynia, ale sam Golub posiadał prawa miejskie już w XIV w. Zamek wzniesiony na wzgórzu górującym nad miastem jest jedną z najlepiej zachowanych warowni historycznych. Został wybudowany przez Krzyżaków, a jego budowę rozpoczęto około 1300 roku.
W ciągu kolejnych lat zamek był przebudowany przez kolejnych właścicieli, a najbardziej istotnych zmian dokonała Anna Wazówna pod rządami której przemienił się w renesansową rezydencję. Na zamku co roku odbywają się niezapomniane Turnieje Rycerskie. Ostatnim etapem naszej podróży była Brodnica. Z dawnego zamku, który Krzyżacy wznosili od początku XIV w. do 1415 r. pozostało niewiele,
mogliśmy jednak zejść do piwnic i zwiedzić Muzeum Archeologiczne. W drodze powrotnej do domu przejeżdżając przez Radzyń Chełmiński oglądaliśmy z okien autokaru dobrze zachowane ruiny zamku krzyżackiego z przełomu XIII i XIV w. Podczas wielu godzin zwiedzania i podziwiania zachowanych zamków krzyżackich, kościołów i klasztorów uczniowie mogli poznać epokę późnego średniowiecza, zrozumieć wiele rzeczy i pojęć z tamtych czasów.
D. Zaborowska
XX Festyn archeologiczny w Biskupinie
Dzięki realizacji w roku szkolnym 2014/2015 w naszej szkole projektu współfinansowanego przez Powiat Świecki i EFS ,,Młodzi górą!’’ uczniowie Gimnazjum mogą wziąć udział w wycieczkach edukacyjnych, których celem jest poszerzanie wiedzy na temat historii, kultury i tradycji naszego regionu oraz rozwijanie ich zainteresowań.
18 września 2014 r. uczniowie Gimnazjum wraz z opiekunami p. Hanną Gościnną i p. Marcinem Sękowskim wzięli udział w wycieczce na XX Festyn Archeologiczny w Biskupinie pod hasłem ,,Kamień, brąz, żelazo’’. Uczniowie mogli prześledzić rozwój cywilizacji w oparciu o wyroby wykonywane najpierw z kamieni, następnie z brązu, aż w końcu z trwałego żelaza. Mogli spotkać się z łowcą mezolitycznym, który posługiwał się narzędziami krzemiennymi, jak i z brązownikiem wykonującym narzędzia z brązu, a także kowalem, który opanował kucie żelaza.
Dodatkowymi atrakcjami festynu były:
• stanowiska tematyczne dające możliwość poznania dawnych rzemiosł, np. kowalstwo, tkactwo, garncarstwo, snycerstwo, kamieniarstwo,
• możliwość odwiedzenia rekonstrukcji osady neolitycznej z epoki kamienia,
• bitwy toczone przez drużyny wojów,
• pieśni i tańce,
• moda z epoki kamienia, brązu i żelaza.
Wyjazd do Biskupina na pewno wzbogacił naszą wiedzę na temat zmian zachodzących w warunkach życia ludzi w przeszłości.
D. Zaborowska
przewiń