Zespół wokalno-taneczny przeznaczony jest dla klas IV-VI szkoły podstawowej i klas I-III gimnazjum. Zajęcia odbywają się 1 raz w tygodniu (jedna godzina lekcyjna), ale przed ważnymi uroczystościami czy konkursami spotkania odbywają się częściej. Zespół wokalno- taneczny założyła p. Monika Kijewska. - "Zespół wokalno-taneczny prowadzę od 2002 r. Pomagają mi w tym inni nauczyciele, m.in. Alina Jeneralska, Wiesława Michalska, Hanna Gościnna, Joanna Borzechowska"- wyjaśnia p. Monika.
Zajęcia zespołu mają na celu zaspokajanie potrzeby ruchu, odprężenia, ekspresji i potrzeby tworzenia. Jest sposobem na aktywną formę spędzenia wolnego czasu.
1. CELE GŁÓWNE:
• muzyczny rozwój uczniów;
• indywidualne i zespołowe przeżywanie muzyki;
• rozwijanie wrażliwości na muzykę;
• kształtowanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych;
• kształtowanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki;
• pobudzanie i rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności muzycznych – rozśpiewanie i umuzykalnianie, działania twórcze;
• kształcenie emisji głosu;
• kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;
• poznanie zróżnicowanego repertuaru wokalnego:
- pieśni historyczne,
- pieśni patriotyczne,
- pieśni ludowe,
- pieśni innych narodów,
- pieśni artystyczne, popularne i dziecięce w zależności od potrzeb;
• poznanie układów tanecznych z zastosowaniem elementów tańców współczesnych, towarzyskich itp.;
• kształtowanie sprawności motorycznej;
• kształtowanie umiejętności szybkiej reakcji;
• kształtowanie koordynacji ruchowej i słuchowo – ruchowej;
• rozbudzanie radości z kontaktu z muzyką.
I. TANIEC
Poprzez taniec:
• uczeń wyrabia w sobie poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów,
• uzyskuje elastyczność i harmonijność ruchową,
• elementy tańca i układy choreograficzne przyczyniają się do zdobywania umiejętności tanecznych i łatwości obcowania w towarzystwie,
• przez ruch ciała dzieci uczą się nawiązywać kontakt z otaczającym nas światem.
Ruch i taniec z jednej strony ma istotne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, z drugiej zaś może stać się istotnymi elementami terapii, ponieważ ruch znosi napięcie mięśniowe, emocjonalne, daje odprężenie.
• wzmaga postawę kreatywności,
• integruje człowieka wewnętrznie i otwiera na twórcze poszukiwania.
• pośrednio wpływa na samoocenę uczniów.
Wychowanie muzyczne pobudza i usprawnia naturalny rozwój dziecka. Pod wpływem wielu przyjemnych przeżyć i radości, które powstają w wyniku kontaktu z muzyką aktywizują się procesy psychiczne dziecka.
II. ŚPIEW
Na zajęciach koła wokalno-tanecznego obok tańca nierozerwalnie towarzyszy nam śpiew. Pieśń poprzez treść słowną kształtuje u dzieci emocjonalny stosunek do zjawisk życia i wydarzeń historycznych, a także wyobraźnię i fantazję.
Śpiewanie jest dla uczniów fantastyczną szkołą życia:
• zbiorowo wdraża do pracy w grupie,
• indywidualne kształtuje umiejętność samooceny,
• uczy współdziałania, wzajemnego wspierania realizując w ten sposób zadania wychowania społecznego i moralnego.
Przebywając w świecie muzyki i jej problemów wraz ze swoim otoczeniem dziecko żywo reaguje na nowe doświadczenia i przeżycia muzyczne a przyzwyczajenia i nawyki muzyczne zakorzenione w młodości przyniosą olbrzymie korzyści w życiu człowieka dorosłego.
Monika Kijewska
Alina Jeneralska
Asia Malej