GIMNASTYKA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNA


Dzięki uczęszczaniu na zajęcia korekcyjne Twoje dziecko:
- skoryguje zaistniałe wady postawy,
- nabędzie nawyki utrzymywania prawidłowej postawy ciała,
- wzmocni mięśnie osłabione, a rozciągnie przykurczone,
- zwiększy swoją sprawność i wydolność,
- nauczy się relaksować i zwiększy pojemność życiową płuc,
- rozwinie chęć podejmowania aktywności fizycznej,
- rozwinie wiarę we własne możliwości,
- poprawi zdolność koncentracji uwagi, spostrzegawczości, zapamiętywania co wpłynie na poprawę funkcjonowania w szkole i grupie rówieśniczej,

Postępowanie korekcyjne obejmuje dokładne poznanie dziecka, zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej, zaleceń lekarzy prowadzących i rehabilitantów, konsultacje z rodzicami, badania i obserwacje kontrolne, testy funkcjonalne i sprawnościowe.

Stosowane ćwiczenia są dobierane do rodzaju dysfunkcji, występującej wady, rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka, jego sprawności oraz realizowanych celów korekcyjnych. Bazuje się na formach przyjętych w programach w zależności od wieku dziecka z przestrzeganiem zasady indywidualizacji.

Zajęcia odbywają się na sali sportowej wyposażonej w urządzenia: steppery Star Trac, rower rehabilitacyjny TechnoGym HC, ergometr wioślarski Concept 2, rowery spinningowe Spin Bike SB, platformę wibracyjną Mango Vibro Max, matę masującą Homedics Shiatsu, atlas wielofunkcyjny, urządzenia rozwijające mięśnie grzbietu, brzucha i mięśnie klatki piersiowej, przybory gimnastyczne, piłki rehabilitacyjne.


CEL GŁÓWNY ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH:

Celem głównym zajęć z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej jest podporządkowanie ruchu celom terapeutycznym. Aby temu sprostać trzeba zachęcić dziecko do wykonywania ćwiczeń i uświadomić dziecku i rodzicom potrzebę pracy korekcyjnej.

CELE SZCZEGÓŁOWE ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH:

• wygaszenie istniejącego nawyku i wytworzenia nawyku prawidłowego,
• przestawianie dziecka z nieprawidłowych wzorców postawy i ruchu na wzorce zbliżone do prawidłowych schematów i wzorców ruchowych,
• kształtowanie odruchu prawidłowej postawy ciała, utrwalanie nawyku prawidłowej postawy w warunkach zbliżonych do życia codziennego, wyrabianie wytrzymałości posturalnej,
• praca nad normalizacją napięcia mięśniowego i jego rozkładu,
• wyzwalanie ruchów czynnych, wielokrotne powtarzanie ruchów jako podstawa dla prawidłowych ruchów dowolnych,
• zwracanie uwagi na prawidłowe ułożenie punktów kluczowych: głowa, szyja, obręcz barkowa i biodrowa z których na ogół wypływają bodźce nieprawidłowej postawy i rozkładu napięcia mięśniowego,
• prowadzenie ćwiczeń usprawniających utrzymujących ruchomość stawów, sprawność mięśni, elastyczność ścięgien, które zapobiegają powstawaniu przykurczy i utrzymują prawidłowe funkcjonowanie układu mięśniowo-szkieletowego,
• zwiększenie zakresu ruchu w stawach, wydłużanie, skracanie lub wzmacnianie odpowiednich grup mięśniowych,
• prowadzenie ćwiczeń oddechowych, rozciągających, elongacyjnych, rozluźniających i relaksacyjnych obniżających napięcie mięśniowe,
• eliminowanie zaburzeń w rozwoju motoryczności, podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka poprzez: ćwiczenia kształtujące, oddechowe i wytrzymałościowe, zabawy i gry ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla danej wady.
• wzmocnienie poczucia własnej wartości, rozwój psychofizyczny.

Stanisław Grzonka


LOSOWE ZDJĘCIE