Naturalny rozwój fizyczny jest podstawą samodoskonalenia się nawyków słuchania, widzenia, organizowania wewnętrznych czynności psychicznych. Natura obdarzyła człowieka nieograniczonymi możliwościami rozwoju intelektualnego, fizycznego. Ruch fizyczny i rozwój intelektu są ściśle ze sobą powiązane. Rozwój dziecka więc powinien kroczyć naturalną drogą.
Paul Dennison (amerykański pedagog) opracował metodę mającą na celu zintegrowanie pracy mózgu. Jego zdaniem, wiele problemów intelektualnych i emocjonalnych w życiu człowieka wynika ze złego współdziałania obu półkul mózgowych i z braku integracji między nimi. Człowiek powinien mieć całkowity obraz otaczającego go świata. Niezbędna jest do tego integracja prawej i lewej półkuli mózgowej, bo mózg jest narządem symetrycznym, a każda półkula ma inne zadania.
Prawa półkula mózgu jest to półkula odpowiedzialna za uczucia, prawdziwe wielowymiarowe uczenie się, ogólny ogląd, percepcję przestrzeni, pamięć długotrwałą, intencje - czyli jest ona twórcza, emocjonalna, postrzegająca całość.
Lewa półkula mózgowa (u osób praworęcznych) odpowiada zaś za: myśli, analizę, przypisywanie faktów, widzenie szczegółów, percepcję czasu, kontrolę nad słowem, porozumiewanie się werbalne, pamięć krótką - czyli jest ona logiczna i postrzega poszczególne elementy.
Działania kinezjologii edukacyjnej powodują dość szybkie i długotrwałe zmiany, poprzez rzeczywiste budowanie powiązań nerwowych w obrębie mózgu i ciała, dzięki czemu uczenie przebiega szybciej, efektywniej, a co ważniejsze - bezstresowo.
Kinezjologia edukacyjna staje się coraz bardziej popularna w terapii dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania. Metodę stosuje się również w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. To uniwersalna metoda pozwalająca lepiej:
• pokonywać stresy i napięcia wynikające z trudności życia codziennego,
• komunikować się z innymi ludźmi, uczyć się i zdawać egzaminy,
• przezwyciężać trudności związane z dysleksją, dysgrafią i dysortografią,
• usuwać blokady ukryte w naszym ciele,
• wprowadzać ciało i umysł w stan optymalny,
• wyrabiać estetykę ruchu,
• usprawniać aparat słuchowy,
• uczyć umiejętności słuchania i wykonywania poleceń,
• uczyć umiejętności prawidłowego, spokojnego. wyrównanego oddechu zgodnego
z zapotrzebowaniem organizmu w tlen,
• ośmielić dzieci i przyspieszyć ich rozwoju na wielu płaszczyznach,
• pomagać w uzyskaniu odprężenia psychicznego
Mgr Anna Pyrzyńska