KOŁO DZIENNIKARSKIE


Najważniejsze założenia Programu koła dziennikarskiego to:
I rozwijanie zainteresowań ucznia,
II poszerzanie oferty edukacyjnej szkoły,
III pogłębianie umiejętności polonistycznych kształconych na lekcjach oraz w ramach ścieżek edukacyjnych.

CELE GŁÓWNE

Tworzenie gazetki szkolnej OŁÓWEK redagowanej przez uczniów.

Pobierz nr Pazdziernik 2008
Pobierz nr Listopad 2008
Pobierz nr Grudzien 2008
Pobierz nr Styczen 2009
Pobierz nr Luty 2009
Pobierz nr Marzec 2009
Pobierz nr Kwiecien 2009
Pobierz nr Maj 2009
Pobierz nr Czerwiec 2009
Pobierz nr Wrzesien 2009
Pobierz nr Pazdziernik 2009
Pobierz nr Listopad 2009
Pobierz nr Marzec 2010
Pobierz nr Luty-Marzec 2011
• Przygotowywanie materiałów na stronę internetową.
• Wspieranie i rozwój zainteresowań uczniów.
• Wskazywanie twórczych sposobów wykorzystywania czasu wolnego.
• Promowanie szkoły .

CELE SZCZEGÓŁOWE:

• Kształcenie umiejętności zdobywania, wykorzystywania i przekształcania informacji.
• Szerzenie zainteresowania tematyką dziennikarską.
• Zaangażowanie w aktualne wydarzenia, problemy, tematy związane z życiem naszej placówki.
• Doskonalenie umiejętności redagowania dziennikarskich form wypowiedzi.
• Promowanie młodych talentów.
• Relacje z wydarzeń szkolnych, apeli, wycieczek, imprez, konkursów.
• Zaangażowanie w problematykę środowiska lokalnego – np. poprzez poruszanie problemów ekologicznych, zdrowotnych.
• Przeciwdziałanie patologiom społecznym i zachęcanie do prowadzenia zdrowego stylu życia.
• Doskonalenie umiejętności pracy z komputerem.
• Uczestniczenie w życiu szkoły, współtworzenie atmosfery w szkole.
• Wyszukiwanie informacji w różnych źródłach.
• Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
• Posługiwanie się poprawną polszczyzną.
• Nauka twórczego krytykowania i twórczego rozwiązywania problemów.
• Rozbudzanie ciekawości świata.
• Umiejętność współpracy uczniów z nauczycielami.
• Stwarzanie warunków do poznawania ciekawych ludzi.
• Poszerzanie zakresu umiejętności i wiadomości zdobywanych na lekcjach.

W ZAKRESIE ROZWOJU OSOBOWOŚCI UCZNIA

• Motywowanie do zwiększonego wysiłku intelektualnego.
• Kształcenie wrażliwości na słowo pisane i mówione.
• Wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
• Kształcenie postaw: rzetelności, odpowiedzialności za słowo, odpowiedzialności za siebie i innych, otwarcia na potrzeby innych, empatii, wrażliwości na krzywdę innych, tolerancji i szacunku dla poglądów innych ludzi, profesjonalizmu, zaradności.
• Przygotowywanie do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym.
• Umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach.
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości.
• Nabywanie pewności siebie.
• Kształcenie umiejętności wnikliwej obserwacji środowiska (szkolnego, lokalnego, rówieśniczego itp.).
• Umiejętność dostrzegania problemów wymagających uwagi dziennikarza.
• Kształtowanie nawyków czytelniczych.

Głównym zadaniem naszego koła jest wydawanie gazetki szkolnej „OŁÓWEK”. Każdy numer szkolnej gazetki zawiera wiele elementów humoru, a także mnóstwo różnych ciekawostek. Nie brakuje w niej spraw poważniejszych. Przypominamy najważniejsze fakty z życia szkoły, internatu , prezentujemy naszą twórczość i fotoreportaże. Nie brakuje także informacji sportowych , dotyczących licznych osiągnięć naszych wychowanków w lokalnych i regionalnych rozgrywkach sportowych. Gazetka OŁÓWEK posiada swoje stałe działy , które w zależności od potrzeb pojawiają się w kolejnych wydaniach miesięcznika OŁÓWEK.
Należą do nich:
• Kalendarium – wkładka okolicznościowa
• Z życia szkoły
• Z życia internatu
• Czas na uśmiech
• Kilka słów do mikrofonu
• Psychotesty dla ciekawych
• Horoskop szkolny
• Festiwal smaków
• Strefa wiedzy olimpijskiej
• Wasza twórczość
• Uroki i tajemnice naszej gminy
• Ołówkowe zagadki
• Co słychać na Kociewiu
• Ciekawostki o uczniach naszej szkoły
• Chwila wytchnienia
• Jarmark ciekawostek
• Ołówkowa krzyżówka
• Kociewskie trasy rowerowe
• Super rady
• Przysłowie miesiąca
• Ogłoszenia

Gazetka w wersji tradycyjnej wydawana jest cyklicznie jako miesięcznik lub dwumiesięcznik. Planując pracę uwzględniamy takie okresy jak początek roku szkolnego, przerwy świąteczne, ferie, koniec semestru, kiedy to nie można wymagać od uczniów maksymalnego zaangażowania w pracę redakcyjną.

Wszystkie umiejętności i wiadomości są kształcone i weryfikowane podczas przygotowywania artykułów do kolejnych wydań OŁÓWKA i na stronę internetową. Najlepsze efekty osiągamy poprzez zastosowanie:
• burzy mózgów
• dyskusji
• debaty „za i przeciw”
• metody ćwiczeniowej (zajęć praktycznych podczas których uczniowie samodzielnie redagują teksty)
• instrukcji według poleceń
• pracy z tekstem
• analizy tekstu – wzoru

Z zasadami pracy redakcyjnej, podstawowymi pojęciami używanymi w procesie wydawania czasopisma oraz cechami gatunków dziennikarskich zapoznajemy uczniów już na początku roku szkolnego. Pozostałe zagadnienia wprowadzamy stopniowo. Działania praktyczne wielokrotnie stwarzają okazje do powtarzania i uzupełniania wiadomości oraz doskonalenia kształconych umiejętności.

Podczas dwugodzinnych zajęć koła dziennikarskiego w szkole przyjmujemy stały scenariusz: jedną godzinę przeznaczamy na omawianie zagadnień teoretycznych, wprowadzanie nowych pojęć, a drugą godzinę na naradę redakcyjną. Taki sposób pracy ułatwia systematyczne wprowadzanie nowych wiadomości i umiejętności oraz poszerzanie, doskonalenie już nabytych.

Formą kontaktu zespołu redakcyjnego ze społecznością szkolną jest SKRZYNKA KONTAKTOWA . Jest ona umieszczona na korytarzu szkolnym i dostępna dla wszystkich zainteresowanych. Każdy uczeń mający problem wrzuca do skrzyni kartkę z pytaniem , a odpowiedzi drukowane są na łamach OŁÓWKA.

Formy pracy:

• indywidualna, podczas samodzielnego zbierania materiałów i przygotowywania artykułów np. w domu;
• praca w małych grupach zadaniowych i zbiorowa podczas zajęć w szkole, zwłaszcza w czasie narady redakcyjnej.

TEMATYKA SPOTKAŃ:

1. Praktyczne zastosowanie technik dziennikarskich poprzez wspólne redagowanie bieżących numerów gazetki „ OŁÓWEK”. W części teoretycznej realizowane są następujące tematy:

Dziennikarstwo i publicystyka - czym się zajmują:

DZIENNIKARZ - osoba, która redaguje, tworzy lub przygotowuje materiały prasowe (teksty, audycje radiowe lub telewizyjne) o charakterze informacyjnym, publicystycznym, dokumentalnym lub innym, zatrudniona w redakcji prasowej, radiowej lub telewizyjnej albo robiąca to z upoważnienia redakcji.
REDAKTOR - dziennikarz, który decyduje lub współdecyduje o publikacji materiałów prasowych.
REDAKCJA - miejsce, w którym odbywa się proces przygotowywania (zbieranie, opracowywanie, ocenianie) materiałów do publikacji.
MATERIAŁ PRASOWY - każdy opublikowany lub przekazany do publikowania w prasie tekst albo obraz o charakterze informacyjnym, publicystycznym, dokumentalnym lub innym, niezależnie od środków przekazu (prasa, radio, telewizja), rodzaju, formy, przeznaczenia czy autorstwa.

3. Poprawność językowa.
4.Charakterystyka wybranych gatunków dziennikarskich .
• reportaż
• wywiad
• sprawozdanie
• felieton
• notatka
• wzmianka
• komentarz

Zespół redakcyjny naszego OŁÓWKA posiada dyktafon , niezbędny do przeprowadzania wywiadów. Bardzo przydatny jest on podczas przeprowadzania wywiadów do rubryki - Kila słów do mikrofonu.

Członkowie zespołu redakcyjnego uczestniczyli w wycieczce do Drukarni Księży Werblistów w Górnej Grupie , gdzie mieli możliwość poznania od „podszewki” organizacji pracy w prawdziwej drukarni. Otrzymaliśmy od przedstawiciela drukarni szereg książek i czasopism do szkolnej biblioteczki.

Ze zgromadzonych środków i przy współudziale Samorządu Uczniowskiego zakupiliśmy na potrzeby naszej szkoły laminarkę , która okazała się niezwykle przydatna przy laminowaniu: gazetek tematycznych , regulaminów , dyplomów na zakończenie roku szkolnego , dyplomów za osiągnięcia sportowe.

Niektórzy członkowie koła przedkładają „bieganie” po szkole z aparatem fotograficznym nad siedzenie nad kartką papieru. Obsługa aparatu cyfrowego i nauka umiejętności wykonywania dobrych zdjęć to też ważny cel, który realizujemy z naszymi uczniami. Coraz częściej członkowie koła dziennikarskiego, z aparatem w ręku, „obsługują” szkolne uroczystości, konkursy i imprezy. Przez taką działalność stają się aktywnymi uczestnikami życia szkolnego, osobami rozpoznawalnymi przez innych kolegów i nauczycieli.

By dać naszym młodym redaktorom poczucie sukcesu grupowego i indywidualnego zgłosiłyśmy nasz OŁÓWEK trzykrotnie do :

- V edycji /2009 Ogólnopolskiego Konkursu Czasopism Osób Niepełnosprawnych w Rybniku - 35 miejsce na 96 zgłoszonych gazetek
- VI edycji /2010 Ogólnopolskiego Konkursu Czasopism Osób Niepełnosprawnych w Rybniku - 24 miejsce na 86 zgłoszonych gazetek
- VII edycji /2011 Ogólnopolskiego Konkursu Czasopism Osób Niepełnosprawnych w Rybniku.

Sam fakt udziału w konkursie już jest satysfakcją i nagrodą dla naszych uczniów za ich pracę i trud włożony w redagowanie pisemka o życiu naszej szkoły.


Zauważyłyśmy, że praca w kole dziennikarskim uczy otwartości w kontaktach interpersonalnych. Ponadto nasi uczniowie gromadzą nowe doświadczenia i poznają swoje możliwości w czasie pracy indywidualnej, w parach lub też grupowo.

Wychowankowie naszego ośrodka , dzięki uczęszczaniu na zajęcia koła dziennikarskiego stają się, naszym zdaniem, bardziej pewni siebie, odważniejsi w wypowiadaniu własnych sądów. Dzięki opublikowaniu artykułów ich autorstwa w gazetce wzrasta u wielu z nich motywacja do dalszej pracy. Zaczynają wierzyć w swoje możliwości. Czują bowiem, że ich wysiłek jest zauważony i doceniony przez opiekunów, dyrekcję, innych nauczycieli, kolegów czy rodziców. Zaangażowanie w pracę w kole jest też brane pod uwagę przy wystawianiu ocen z zachowania. Jest to więc dodatkowy czynnik motywujący do działania.

Praca w redakcji daje też uczniom możliwość nabywania odpowiedzialności za wykonaną pracę, uczy dyscypliny i samodzielności. Jest też ważne, że uczniowie uczą się krytycznego spojrzenia na swoją pracę. Analizują błędy popełnione przez siebie i kolegów i wyciągają wnioski do dalszej pracy.


W „OŁÓWKU” drukujemy też prace plastyczne uczniów z zespołów edukacyjno – terapeutycznych . Dla wielu naszych uczniów obraz jest często ważniejszy od słowa, a zobaczenie w gazetce swojego „dzieła sztuki” i pokazanie go bliskim może być wielką radością. Przez to zyskujemy też, mamy nadzieję, nowych czytelników, choć nie czytających. By nasze pisemko docierało do jak największej liczby uczniów naszej szkoły, każdy numer gazetki przekazujemy do szkolnej biblioteki oraz do każdego zespołu klasowego. Czytają więc i oglądają gazetkę wychowawcy i nauczyciele wspólnie z uczniami swoich klas.


Rodzicom, którzy w oczekiwaniu na zakończenie zajęć również udostępniamy kolejne wydania OŁÓWKA. Rodzice chętnie tam zaglądają – i zawsze znajdują jakieś informacje na temat wydarzeń, o których usłyszeli wcześniej od dziecka, nierzadko zilustrowane kolorowymi zdjęciami..


Reasumując, zajęcia dziennikarskie to z pewnością dobry sposób na wzbogacanie procesu dydaktyczno – wychowawczego uczniów naszego ośrodka. To też forma korelacji między różnymi przedmiotami: językiem polskim, informatyką, wiedzą o społeczeństwie czy też sztuką. Uczniowie poznają atrakcyjny i pożyteczny sposób spędzania wolnego czasu. Rozwijają postawę poszukującą, rozbudzają ciekawość wobec świata i człowieka. Zajęcia sprzyjają integracji uczniów, doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych i stosowania technologii komputerowej.

Gazetka szkolna, którą redagują uczniowie, jest formą promocji szkoły, prezentacji działań i sukcesów uczniów niepełnosprawnych wśród rówieśników, rodziców i nauczycieli oraz w środowisku lokalnym.

Opiekunowie Koła dziennikarskiego:
Mgr Joanna Stępniewska
Mgr Sylwia Leiszys

LOSOWE ZDJĘCIE