KOŁO TURYSTYCZNE

Wycieczka rowerowa do miejsc pamięci narodowej

14 września 2016 r. po przerwie wakacyjnej koło turystyczne wyruszyło na szlak. Obdyła się wycieczka rowerowa do miejsc pamięci narodowej w naszej okolicy. W bieżącym roku szkolnym planujemy cykl takich wycieczek. Będą to wycieczki rowerowe oraz wycieczki piesze i nordic walking. W minioną środę udaliśmy się do miejscowości Płochocin i Bąkowski Młyn. W miejscowości Płochocin odwiedziliśmy miejsce pamięci poświęcowe nadl. Witoldowi Bielowskiemu, w Bąkowskim Młynie Mieczysławowi Leśniak zamordowanym podczas II wojny światowej. Dopełnieniem wycieczki były zajęcia rozwijające wiedzę uczniów o odwiedzonych miejscach. Opiekunami wycieczki byli p. Aleksandra Szalacha i p. Stanisław Grzonka.

Zdjęcia z wycieczki ...

Na Wystawie Edukacyjno-Przyrodniczej

19 maja odbyła się wycieczka na Wystawę Edukacyjno-Przyrodniczą do Poledna. Brali w niej udział członkowie kóła turystycznego i koła ekologicznego naszej szkoły. Uczniowie mogli obejrzeć ponad sto gatunków zwierząt w scenerii zbliżonej do naturalnych warunków ich bytowania. W salach wystawy mieszczą się kontynenty z jej krajobrazami i zwierzętami, dodatkowo prezentowane są w postaci spektakli. Grze świateł towarzyszyły dźwięki zwierząt i aktorskie głosy narratorów m.in. Krzysztofa Tyńca i Piotra Fronczewskiego. Uczniowie zadawali wiele pytań pani przewodnik a wystawa wzbudziła duże zainteresowanie. Po wystawie uczniowie uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych w trakcie których pracowali z kartami dotyczącymi wystawy, poznanych gatunków zwierząt i ochrony środowiska naturalnego. Opiekunami wycieczki byli: p. M. Michalak, p. K. Szwiec, p. S. Grzonka. Dziękujemy za dofinansowanie wyjazdu przez Radę Rodziców Ośrodka Szkolno-Wychowawczego i Stowarzyszenie Inicjatyw Lokalnych z Warlubia.

Zdjęcia z wycieczki ...

Wizyta we Wdeckim Parku Krajobrazowym

Zdjęcia z wycieczki...

3 grudnia z inicjatywy koła ekologicznego odbyła się wycieczka do siedziby Wdeckiego Parku Krajobrazowego w Osiu. W wyjeżdzie wzięli udział również członkowie koła turystycznego oraz inni miłośnicy przyrody z naszej społeczności szkolnej. Podczas wizyty uczniowie obejrzeli ciekawy film o walorach przyrodniczych i osobliwościach Wdeckiego Parku Krajobrazowego. Nasz przewodnik, pani Monika Wiśniewska, poprowadziła krótką pogadankę na temat fauny i flory parku, następnie po obejrzeniu ciekawych eksponatów przyrodniczych udaliśmy się do ogrodu edukacji ekologicznej przy siedzibie nadleśnictwa Osie. Później pojechaliśmy na leśną ścieżkę dydaktyczną "Zatoki". W trakcie spaceru pani Monika zapoznawała nas z różnymi aspektami ochrony lasu przed szkodnikami i zwierzyną, z przebudową drzewostanówa, a także z ochroną przeciwpożarową w parku. Na zakończenie naszej wycieczki piekliśmy nad ogniskiem kiełbaski,a po posiłku udaliśmy się w drogę powrotną do szkoły.

Szlakiem do Jeziora Zawada

Utrzymująca sie dobra pogoda zachęca do pieszych wypadów. 17 czerwca wędrujemy ponownie tym razem w stronę Jeziora Zawada. Mijamy po drodze dojrzewające pola zbóż i łąki zachwycajace o tej porze roku różnorodnością kwiatów i traw. W oddali wyłania się widok na jezioro, robimy krótki postój na posiłek i wracamy w dobrych nastrojach do szkoły.

Wycieczka piesza do Bąkowskiego Młyna

Coraz bliżej wakacji, tym razem 15 czerwca udaliśmy się na wycieczkę pieszą na miejsce postoju obok lesniczówki w Bąkowskim Młynie. Miło wspominaliśmy wycieczke rowerową w to miejsce, tym razem postanowiliśmy dotrzec na miejsce na własnych nogach, czekała nas 10-cio kilometrowa trasa. Z Ośrodka udaliśmy się wiaduktem w strone lasu. Schodząc z wiaduktu podziwialiśmy panoramę wokół Warlubia, udało nam się dostrzec w oddali chodzące żurawie, które o tej porze można spotkać na mokradłach przed autostradą. Od lini lasu szlakiem czerwonym dotarlismy na przejście przez Mątawę, gdzie chwilę pobyliśmy i na miejsce postoju w Bąkowskim Młynie. Po krótkim posiłku i pogadance o lesie udaliśmy się w drogę powrotną. W dobrych nastrojach wszyscy pokonali cąłą trasę wycieczki.

Wycieczka rowerowa do Bąkowskiego Młyna

22 października odbyła się kolejna wycieczka koła turystycznego. Tym razem wyruszylismy się na wycieczką rowerową w okolice Bąkowskiego Młyna. Towarzyszyła nam jesienna aura opadających liści i przeświecające przez korony drzew promienie słońca. Spróbowaliśmy zebrać grzyby więc udalismy sie w okolice rzeki Mątawy. Rzeczywiście zebralismy spora ilośc podgrzybków i czubajki kanie - popularne "sowy". Grzybobranie uważamy za udane - w dobrych nastrojach wrócilismy w godzinach wieczornych do szkoły.

S. Grzonka

Wzięliśmy udział w konkursie…

Członkowie koła turystycznego wzięli udział w szkolnym konkursie plastycznym pt. „Las wita nas”. Przygotowaliśmy sześć prac. Jury nagrodziło pracę Oli Gapińskiej i Marcina Gapińskiego. Wszystkim uczestnikom konkursu gratulujemy!

Nasze prace w konkursie...

K. Grzonka

Po wakacjach przecieramy szlaki…

Pierwsze wyjście w roku szkolnym 2014/2015 odbyło się nad Jezioro Zawada. Po krótkim instruktażu pobraliśmy kije nordic walking i wyruszyliśmy w drogę…
W czasie drogi wspominaliśmy wakacje, podziwialiśmy piękne widoki i oswajaliśmy najbliższą okolicę naszej szkoły.

Wycieczka rowerowa do Rybna

21 maja udalismy się na wycieczkę rowerową do Rybna. Trasa wiodła przez miejscowość Bąkowski Młyn, gdzie mieliśmy któtki postój. Następnie wyruszylismy szlakiem nad jezioro Rybno. Pogoda była upalna, nad jeziorem spotkaliśmy pierwszych kąpiących się. Sami nabraliśmy ochoty aby wejść do chłodnej wody. Po krótkim pikniku nad jeziorem wróciliśmy tą samą trasą do Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Warlubiu.

Wycieczka piesza do Bąkowskiego Młyna

13 maja odbyła się piesza wycieczka do miejscowości Bąkowski Młyn. Po godzinnym marszu obejrzelismy zalew w Bąkowskim Młynie, a także konstrukcje elektrowni wodnej na rzece Mątawa. Po krótkim pikniku na miejscu postojowym obok leśniczówki wróciliśmy do Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Warlubiu.

S. Grzonka

W roku szkolnym 2013/2014 koło turystyczne kontynuuje swoją działalność.
Od września zorganizowaliśmy kolejne wycieczki: 17 września odbyła się wycieczka do muzeum Wisły w Tczewie, 21 września klasa przysposabiająca do pracy udała sie na wycieczke nad jezioro Zawada, 24 wrześniu udalismy się na wyjście rekreacyjne nordic walking w okolice Warlubia na Trzy Korony. Planujemy kolejne wypady. Opiekunami koła są nadal p. Karolina i Stanisław Grzonka.

W Muzeum Wisły w Tczewie

17 września odbyła się wycieczka do muzeum Wisły w Tczewie.
Do dnia dzisiejszego jest to największe muzeum rzeki w Polsce. Zwiedzaliśmy Muzeum Wisły i Centrum wystawienniczo-regionalne dolnej Wisły. Było to kolejne miejsce zwiedzania Centralego Muzeum Morskiego. W czerwcu uczniowie zwiedzali Muzeum Żuraw i Ośrodek Kultury Morskiej w Gdańsku.
W Tczewie największy entuzjazm wśród uczniów wzbudziły wystawy łodzi ludowych, zabytkowe statki Bałtyku i wystawa archeologii podwodnej. Lekcja muzealna dotyczyła także historii Szkoły Morskiej w Tczewie. Odwiedziliśmy również wystawy Centrum Sztuki Współczesnej w Tczewie. Był to kojelny wyjazd z cyklu wycieczek kulturalno-rekreacyjnych finansowanych ze środków PFRON oraz przez Stowarzyszeniu Inicjatyw Lokalnych na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych z Warlubia. Opiekunem wycieczki był pan Stanisław Grzonka. Wycieczka pozostawiła wiele wrażeń i wywołała wiele dyskusji wśród uczniów.

Wycieczka do Gdańska

25 czerwca klasa Przysposabiająca do Pracy oraz członkowie Koła Turystycznego działającego w naszym Ośrodku udali się na wycieczkę do Gdańska. Wycieczka odbyła się pod hasłem "Szlakiem Neptuna". Najważniejszym punktem wycieczki były odwiedziny w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku. Uczniowie odbyli lekcję muzealną w Ośrodku Żuraw, gdzie pani przewodnik A. Piórkowska opowiadała o historii Gdańska jako miasta portowego. Uczniowie zgłębiali tajniki życia w porcie i życia kupieckiego toczącego się na przestrzeni historii Gdańska. Następnie udalismy się do Ośrodka Kultury Morskiej w Gdańsku, gdzie odbyły się zajęcia interaktywne. Uczniowie mogli m. in. brać udział: w symulacji sterowania statkiem, kierować pracą urzadzeń portowych, odbyć podróż podwodną, wcielić się w rolę kapitana statku. Zwiedzaliśmy również zabytki Gdańska. Mimo deszcowej pogody wycieczka była udana i nie brakowało atrakcji. Opiekunami wycieczki byli K. Grzonka i S. Grzonka. Wycieczka została sfinansowana ze środków PFRON i Stowarzyszenia Inicjatyw Lokalnych "Spróbujmy Razem" z Warlubia.

Szlakiem jezior

14 czerwca odbyliśmy zaplanowaną wycieczkę na trasie: Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Warlubiu - Jezioro Płochocin-Jezioro Błądziewno-Jezioro Piaseczno - Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Warlubiu.

Było to kolejne wyjscie szlakiem jezior. Na początku kwietnia odbyliśmy trasę wokół jeziora Zawada. W maju wędrowaliśmy również szlakiem Mątawy w kierunku zalewu w Bąkowskim Młynie.

W wycieczce uczestniczyła klasa przysposabiająca do pracy. Mimo prognoz pojawienia się opadów deszczu wyszliśmy na trasę. Wyruszyliśmy pełni zapału i z pewną determinacją ponieważ tydzień wcześniej musielismy zrezygnować z całej trasy z powodu złych warunków pogodowych. W świetnych humorach dotarlismy do Płochocina, w którym znajduje się Sanktuarium Matki Kościoła. Dalej udaliśmy się trasą w stronę Borowego Młyna. Pełni entuzjazmu dotarlismy nad Jezioro Płochocin. Następnie kierowaliśmy się leśną ścieżką nad Jezioro Błądziewno stamtąd poszliśmy nad Jezioro Piaseczno. W drodze do Jeziora Piaseczno przydarzyło nam się niecodzienne spotkanie. W oddali na leśnej ścieżce pojawiła sie postać zwierzęcia, był to borsuk, którego można spotkać w okolicy. Nad Jeziorem Piaseczno zrobilismy małą przerwę na śniadanie. Po chwili odpoczynku, pełni wrażeń wracaliśmy do Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

Wystartowaliśmy...

W roku szkolnym 2012/2013 koło turystyczne kontynuuje swoją działalność. We wrześniu odbyły się dwa wyjścia rekreacyjne nordic walking. Planujemy kolejne....Opiekunami koła są nadal Karolina i Stanisław Grzonka, szkolni nauczyciele. Już 6 września zebrała się grupa dziewięciu uczestników koła, wyruszyliśmy spod budynku szkoły w kierunku Płochocina. Głównym celem wycieczki było poznanie Sanktuarium Matki Boskiej Łaskawej w Płochocinie. Dzięki uprzejmości księdza proboszcza Stanisława Wilkowskiego poznaliśmy historię sanktuarium, które znajduje sie tylko 3 kilometry od naszej szkoły. W sanktuarium moglismy zobaczyć, rzadko wystawiany, cudowny obraz Matki Boskiej Łaskawej. Zachwyceni pieknem sztuki sakralnej wybralismy się nad miejscowe Jezioro Płochocińskie. Tam nieco odpoczęliśmy i zjedliśmy posiłek. Zadowoleni udaliśmy się w drogę powrotną.

18 wrzesnia br. zebrała się grupa ochotników. Wyruszyliśmy na wycieczkę nordic walking "W poszukiwaniu pierwszych oznak jesieni". Wybraliśmy się do lasu w kierunku Bąkowskiego Młyna. Po drodze mijaliśmy piękne dęby zrzucające żołędzie, odlatujące żurawie. W lesie również wiele się zmieniło. Widzieliśmy kwitnące wrzosy, przekwitłe trawy, pierwsze opadające liście. Mieliśmy nadzieję na małe grzybobranie, ale w związku z panującą suszą jadalnych grzybów nie spotkaliśmy. Na leśnej polanie zjedliśmy deser i udaliśmy sie w drogę powrotną.

Koło turystyczne

W roku szkolnym 2011/2012 zawiązało się w naszej szkole koło turystyczne. Ośrodek Szkolno- Wychowawczy w Warlubiu organizuje dla uczniów wiele wyjazdów i wycieczek turystycznych. W minionym roku szkolnym odbyły się m. in. wycieczki do Biskupina, Rudnika i Poznania. Wycieczki są formą wyróżnienia dla uczniów za sukcesy w nauce, konkursy i dobre zachowanie. Finansowo wiele przedsięwzięć wspiera Stowarzyszenie Inicjatyw Lokalnych "Spróbujmy Razem" z Warlubia.
Pomysł na koło turystyczne jest formą poszerzenia tej oferty. Uczniowie chętni mogą dodatkowo włączyć się w krótkie formy turystyczne w postaci marszów po okolicy z kijkami, wycieczki piesze i rowerowe. Odbyło się kilka wycieczek Nordic Walking po najbliższej okolicy i nad jezioro Zawada. Są również plany na wycieczki rowerowe. W wycieczkach brała udział klasa przysposabiająca do pracy. Ostatnie wypady w maju i w czerwcu nawiązywały do hasła "w poszukiwaniu ptaków chronionych". Na trasie w okolicy jeziora Zawada Udało nam się zobaczyć bociany, żurawie i czaplę siwą.